تعميرات لوازم برقي خانگي آريابهكار تعميرات لوازم برقي خانگي آريابهكار .

تعميرات لوازم برقي خانگي آريابهكار

سقف دال بتني چيست؟

دال يك عنصر ساختاري است كه از بتن ساخته مي شود و براي ايجاد سطوح مسطح افقي مانند كف و عرشه هاي سقف كاربرد دارد. يك دال بتني به طور كلي چند سانتي متر ضخامت دارد و توسط تيرها، ستون ها، ديوارها پشتيباني مي شود. دال را مي توان در محل پروژه توسط بتن آماده و پمپاژ توسط كاميون ميكسر ساخت.

دال يا اسلب بتني (Concrete Slab) يك عضو مسطح است كه از تركيب بتن و آرماتور ساخته مي شود. نسبت ارتفاع به طول و عرض دال بسيار ناچيز است، به همين دليل به يك عضو مسطح در نظر گرفته مي شود. دال بتني مي تواند به عنوان سقف يا فونداسيون به كار گرفته شود. مثلاً، فونداسيون گسترده (راديه ژنرال) يك دال بتن مسلح محسوب مي شود.

آرماتور بندي سقف دال بتني امروزه  يكي از مهم ترين عناصر صنعت عمراني به شمار مي‌رود كه در حوزه‌هاي مختلف از آن استفاده مي‌شود مانند:

ساخت فوندانسيون
ساخت سقف براي ساختمان‌ها
ساخت بالكن 
تونل سازي و سدسازي
ساخت سنگ فرش براي پياده‌رو ها و مكان‌هاي عمومي
قيمت اجراي سقف دال بتني در حال حاضر چقدر است؟

در مورد هزينه ي اجرا، در ساختمان هاي كوچك و كاربري هاي عادي استفاده از اين سقف ها اغلب به صرفه نمي باشد. اما در سازه هاي بزرگ استفاده از قالب هاي وافل توجيه اقتصادي پيدا مي كند. اما بايد توجه داشت گاهي در سازه هاي كوچك نيز با توجه به الزامات معماري و طول دهانه ها، نيز ملزم به استفاده از اين نوع سيستم هاي سقف مي شويم. از نظر سرعت اجرا نيز بايد توجه داشت كه اجراي سقف هاي تير-دال از سرعت كمتري نسبت به ساير انواع سيستم هاي سقف برخوردارند.

دال بتني يا در محل پروژه و يا به صورت پيش ساخته آماده مي شود. نحوه حاضرسازي آن در محل پروژه توسط قالب هايي كه خمير بتن در آن ها ريخته مي شود صورت مي گيرد.

قبل از بتن ريزي يكسري ميلگردهاي تقويتي در قالب قرار مي گيرد و توسط وسايل پلاستيكي نگه داشته مي شوند. اين كار باعث مي شود ميلگردها به طور كامل توسط بتن پوشيده شوند.

براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ساعت: ۰۳:۲۵:۴۱ توسط:آرتميش موضوع: نظرات (0)

وال مش چيست؟

وال مش در آيين نامه 2800 يك راهكار نوين براي مهار لرزه اي ديوارهاي غيرسازه اي در ساختمان‌ها است. در اين راهكار، نوارهاي مش فايبرگلس روي ديوار قرار گرفته و يك پلاستر معدني روي آن اجرا مي­ شود. تركيب حاصل يك كامپوزيت سيماني توانمند ايجاد مي ­كند كه ديوار را در برابر لنگر حاصل از نيروي برون صفحه زلزله مستحكم مي­ كند.

وال مش يا wallmesh يكي از انواع وال پست است كه مي تواند براي افزايش مقاومت بخش هاي غير سازه اي ساختمان مانند ديوارها مورد استفاده قرار گيرد. وال مش ها از توري هاي فايبرگلاس ساخته شده اند كه با قطر چشمه و گرماژ مختلف مي توانند در ديوار به صورت عمودي نصب شوند. اين محصولات جايگزيني خوبي براي انواع وال پست هاي سنگين موجود هستند؛ چون هم به راحتي مي توانند مقاومت يك سازه را افزايش دهند، هم توجيه اقتصادي بسيار زيادي دارند.

وال مش به دليل داشتن خصوصيات عالي و مقاومت مكانيكي خوب، جزء بهترين روش ها براي ساختمان سازي محسوب مي شود. از وال مش ها براي افزايش مقاومت ديوارها استفاده مي شود. نصب وال مش ها روي ديوار بسيار ساده است. در ابتدا مي بايست يك سري نوارهاي فايبرگلاس روي ديوار قرار داده شوند. سپس روي آن ها با پلاسترهاي گچي و سيماني پوشانده خواهد شد.

تركيب پلاستر گچي و سيماني با توري فايبرگلاس در ديوار، مي تواند تاثير بسيار زيادي روي افزايش مقاومت سازه داشته باشد. به ويژه اگر در هنگام انتخاب فايبرگلاس به كيفيت و مقاومت آن توجه گردد. مزاياي وال مش باعث شده تا در حال حاضر اين روش اجراي وال پست ساختمان توسط بسياري از مهندسين ساختمان سازي و افراد متخصص مورد استفاده قرار گيرد. از طرفي توجيه اقتصادي اين روش در كنار تاييد آيين نامه هاي طراحي ساختمان، باعث شده تا اين روش بتواند به يكي از بهترين روش هاي مهار ديوار در ساختمان هاي بزرگ و برج هاي مسكوني و تجاري تبديل شود.

براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ساعت: ۰۲:۲۸:۴۶ توسط:آرتميش موضوع: نظرات (0)

ضريب مصالح پاي كار چيست؟

بررسي ضريب مصالح پاي كار در پروژه هاي عمراني به امري اجتناب ناپذير تبديل شده است كه حتما كارفرما و پيمانكار بايد به آن توجه داشته باشند. مصالح پاي كار، به مصالحي اطلاق مي شود كه براي اجراي موضوع پيمان، مورد نياز باشد و در كار نصب شود و با توجه به اسناد و مدارك پيمان به ويژه برنامه زمانبندي اجراي كار و مشخصات فني، توسط پيمانكار تهيه و در محل يا محل هايي كه در طرح جانمايي تجهيز كارگاه به عنوان انبار كارگاه يا محل انباشت مصالح تعيين گرديده به شكلي انبار شود كه قابل بازرسي، اندازه گيري يا شمارش باشد.

فرض نماييد، پيمانكار امروز از كارخانه ذوب آهن اصفهان، اقدامات به خريد ورق مي نمايد، ورق مربوط بايستي به كارخانه ساخت اسكلت فولادي رفته و سپس تبديل به مقاطع تير و ستون و … شود و نهايتا وارد پروژه شده، سپس در طبقات مختلف اجرا گرديده و نهايت پس از اجرا، كار انجام شده در صورت وضعيت به پيمانكار پرداخت مي گردد. فاصله زماني بين خريد ورق تا انجام كامل كار، ممكن است ۳ ماه نيز به طول انجامد، در اين حالت پيمانكار، هزينه زيادي را متحمل شده و جريان نقدينگي آن منفي گرديده و نهايت، قدرت كمتري براي پيشبرد پروژه خواهد داشت.

بدين منظور و به جهت جلوگيري از توضيحات فوق، كارفرما به منظور تقويت بنيه مالي پيمانكار، در هنگام تهيه صورت وضعيت هاي موقت، مبلغي را با عنوان مبلغ مصالح پاي كار لحاظ نموده و به پيمانكار پرداخت مي نمايد. با اين روند،‌ تزريق مالي به پيمانكار صورت پذيرفته و متناسب با خريدهاي مختلف، هزينه هاي مربوط به خريد مصالح، به پيمانكار صورت مي پذيرد.

نحوه محاسبه مصالح پاي كار

اين محاسبات عموماً بر اساس اصول و روش ‌هاي استاندارد ساخت و ساز صورت مي ‌گيرند. در ادامه چند مورد اصلي براي محاسبه مصالح پاي كار ذكر خواهند شد:

كاتالوگ فني: از كاتالوگ‌ هاي فني ساختماني و تجهيزاتي براي مشخص كردن نوع و واحد مصرف مصالح پروژه استفاده مي شود.

اين كاتالوگ ‌ها شامل مشخصات فني، ابعاد، وزن و ساير مشخصات مربوط به مصالح مورد استفاده مي ‌شوند.

تهيه برآورد: با توجه به نيازهاي پروژه، برآورد مصالح پاي كار را مهندسين مسئول پروژه انجام مي دهند.

اين برآورد شامل تعداد واحدهاي مصالح مورد نياز براي هر بخش از پروژه است.

استانداردها و مقررات: مصالح بايد بر اساس استانداردها و مقررات، به كار گرفته شوند.

براي محاسبه مصالح، از ضوابط و آيين‌ نامه ‌هايي كه توسط سازمان ‌هاي مربوطه تهيه شده‌ اند، استفاده مي ‌شود.

تخصيص منابع: پس از تعيين مصالح، منابع و امكانات لازم براي تأمين اين مصالح تخصيص داده مي ‌شوند.

اين منابع ممكن است شامل تأمين از طريق خريد، اجاره، ساخت در محل و يا انتقال از پروژه ‌هاي ديگر باشند.

براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت آكادمي عمران مراجعه نماييد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ساعت: ۰۹:۵۶:۰۷ توسط:آرتميش موضوع: نظرات (0)